Bezsenność u dzieci

Dzieci – pomimo bardzo dużej aktywności i wysiłku jaki wykazują w ciągu dnia – podobnie jak dorośli czasami mają problemy z zasypianiem i snem. Wpływa na to wiele czynników, zarówno zewnętrznych (hałas, złe oświetlenie, niewłaściwa temperatura), jak i tych dotyczących bezpośrednio zdrowia malucha. Dlatego tak ważna jest obserwacja jakości wypoczynku dziecka i szybkie zaradzanie ewentualnym problemom.

Przyczyny problemów ze snem u dzieci

Pierwsza obserwacja czynników uniemożliwiających prawidłowe zasypianie dziecka powinna dotyczyć przede wszystkim analizy najbliższego środowiska. Koniecznie należy wyeliminować w czasie snu dziecka bodźce takie jak: temperatura pomieszczenia (nie może być zbyt wysoka), hałas, złe oświetlenie (sztuczne lub migoczące).

Około godziny przed snem warto zapytać dziecko czy nie jest głodne lub spragnione. Czasami stres u dziecka pogarsza jakość snu. Właśnie dlatego nie powinno zabraknąć rozmowy z maluchem, w wyniku której uzyskać można informacje na temat odczuć związanych z przedszkolem czy szkołą lub dowiedzieć się o innych wrażeniach, które w silnie emocjonalny sposób wpłynęły w ostatnim czasie na dziecko.

Nierzadkim problemem spędzającym rodzicom sen z powiek są częste koszmary senne ich dzieci, które najczęściej ustępują po 7. roku życia. Najczęściej wywołują je: zmartwienia, nadmierne emocje, niestrawność, silnie emocjonalne filmy. Kiedy dziecko w nocy ma koszmary nie powinno się go wybudzać, tylko uspokoić łagodnym tonem głosu i przytulić lub pogłaskać.

Do nieprawidłowości związanych ze snem dziecka należy również lunatykowanie. Najczęściej dotyczy chłopców i związane jest z przejściowym okresem w rozwoju dziecka. Kiedy zauważymy, że dziecko lunatykuje, nie powinno się go budzić, a jedynie dopilnować, aby wróciło do łóżka i położyło się spać.

Jakie sposoby na bezsenność u dzieci?

Przede wszystkim najważniejsze jest wyeliminowanie przyczyn utrudniających zasypanie: hałasu, złego oświetlenia, czynników rozpraszających dziecko i utrudniających mu zasypianie.

Zadbajmy o higienę miejsca, w którym odpoczywa maluch. Pomieszczenie powinno być wywietrzone i odpowiednio przyciemnione. Przyda się mała lampka z delikatnym, ciepłym światłem, która zapewni dziecku większe poczucie komfortu. Zatroszczmy się o właściwy materac, który nie będzie przyczyniał się do powstawania wad rozwojowych takich jak skrzywienie kręgosłupa. Staraj się raz na dwa tygodnie zmieniać mu pościel.

Zdrowa gimnastyka na ok. 2 godziny przed snem przyspieszy i ułatwi zasypianie. Do łóżka dziecko powinno chodzić o ustalonych porach. Lepszy sen dziecka jest równoznaczny z lepszym snem rodziców, którzy tym samym powinni poznawać przyczyny problemów z zasypianiem ich pociech i skutecznie im zaradzać.

customer service software