Koszmary senne – dlaczego je mamy i jak ich unikać?

Koszmary nocne – zakłócają jakość snu i źle wpływają na nasze samopoczucie po ciężko przespanej nocy. Czy da się im zaradzić? W tym artykule podpowiadamy, co może być przyczyną koszmarów i jak ich uniknąć.

Przyczyny

Najczęstszą przyczyną koszmarów są stres oraz długotrwałe napięcie emocjonalne, wywołane np. trudną sytuacją życiową. Często wywołują je również jednorazowe, ale bardzo ważne dla nas wydarzenia, np. egzamin, rozmowa kwalifikacyjna, spotkanie z ważną osobistością itp..

Koszmary często towarzyszą nam, kiedy praca naszego organizmu jest zaburzona. Dzieje się tak np. w przypadku chorób, zwłaszcza tych, którym towarzyszy gorączka. Również przyjmowanie niektórych leków jak i rzucenie używek (alkohol, narkotyki) czy środków nasennych stosowanych w dłuższym czasie mogą wywołać zaburzenia pracy mózgu, a w efekcie – dręczące sny.

Często zdarza się również, że koszmary mogą występować po bardzo obfitej kolacji lub wypiciu zbyt dużej ilości płynów przed snem.

Jeśli naturalne metody nie pomogą…

Należy wówczas udać się do psychologa. Zalecane są najczęściej techniki psychoterapii poznawczo behawioralnej (polegającej np. na zmianie treści koszmarów na pozytywne) czy terapia psychodynamiczna. Pomocne okazać się może przyjmowanie witamin z grupy B oraz magnezu.

Jak zapobiegać?

W trosce o zdrowy i spokojny sen powinniśmy w pierwszej kolejności zadbać o właściwą higienę snu. Zapewni ją świeża, wywietrzona sypialnia oraz łóżko wyposażone w wygodny, właściwie wyprofilowany materac. Ogromne znaczenie dla jakości naszego wypoczynku ma właściwa temperatura w sypialni – powinno być w niej nieco chłodniej niż w pozostałej części mieszkania, co znacznie ułatwia szybkie zapadanie w sen.

Z pewnością trzeba zrezygnować z nawyków takich jak nadmierna kolacja przed snem czy zasypianie przed telewizorem. Nie jest wskazane oglądanie późnym wieczorem filmów pełnych grozy i trzymających długo w napięciu – z pewnością nie ułatwią zasypiania, jak i mogą przynieść w konsekwencji niepokojące i dręczące sny.
W godzinach wieczornych (na ok. 2-3 godziny przed snem) powinno również unikać się nadmiernej aktywności fizycznej oraz przyjmowania coli oraz mocnej kawy (kofeina, która pozostaje w organizmie może przyczyniać się do przerywania snu i jego silnej fragmentacji) i herbaty. Warto za to postawić na delikatne ziołowe herbaty – melisę, rumianek itp.

Warto wiedzieć

W niemieckim magazynie „European Archives of Psychiatry and Clinical Neuroscience” ukazał się raport, w którym naukowcy dowiedli, że kobiety i mężczyźni mają inne sny. U kobiet najczęstsza tematyka koszmarów to np. żałoba, osierocenie, a u mężczyzn – przemoc. Jakie sny trapią nas najczęściej? W czołówce znalazły się: spadanie z wysokości, egzaminy, pogoń czy utrata zębów.

Koszmary występują u dużej części populacji. Szacuje się, że prawie 50% osób dorosłych cierpi okresowo na koszmary senne, natomiast u ok. 4% występują one regularnie. U dzieci i młodzieży przypadłość ta jest znaczenie częstsza – koszmary senne dotyczą aż 70% dzieci w wieku przedszkolnym.

customer service software