W drzemce siła!

Czy warto pozwolić sobie na krótką drzemkę w ciągu dnia? Niestety – drzemka kojarzy nam się najczęściej z lenistwem i stratą czasu. Jeśli uważasz, że krótki odpoczynek w ciągu dnia jest zbędny i nieekonomiczny, koniecznie przeczytaj ten artykuł.

W czasach ciągłego zabiegania i zmęczenia drzemka jest najlepszym sposobem na szybką i co najważniejsze – skuteczną regenerację sił. Tylko półgodzinna drzemka po nieprzespanej nocy w zupełności wystarcza, aby zaburzone funkcje naszego organizmu wróciły do normy! Krótki wypoczynek w efekcie ułatwia koncentrację i daje energię do dalszego działania.

Drzemka na zdrowie

Regularne drzemki mają również działanie zdrowotne – obniżają poziom kortyzolu, czyli hormonu stresu, przyczyniającego się w nadmiarze do wielu chorób. Dzięki temu nasz organizm uspokaja się, a nasze samopoczucie znacznie się poprawia. Codzienne krótkie drzemki pomogą nam denerwować się znacznie mniej, a co za tym idzie – być pełnym pozytywnej energii. Odpoczynek uspokaja i wycisza organizm, zmniejszając ryzyko zawału, udaru i innych chorób związanych z układem krążenia.

Warto drzemać!

Drzemki zdecydowanie zalecane są dla osób uczących się. Podczas snu w mózgu zachodzą procesy umożliwiające zapamiętywanie przyswojonego materiału (konsolidacja śladów pamięciowych). Szybki „restart” w postaci drzemki regeneruje umysł i pobudza do aktywniejszego działania.

A w nocy?

Wiele osób rezygnuje z odpoczynku w ciągu dnia w obawie przed bezsenną nocą. Nic bardziej mylnego! Jedyną rzeczą, o której trzeba pamiętać, to unikanie drzemania na 3 godziny przed pójściem spać.

Poprawna drzemka

Martwisz się, że pół godziny to za mało, żeby wyciszyć organizm i zdążyć zasnąć? Po pierwsze postaraj się, aby Twojego odpoczynku nie zakłócał hałas. Możesz lekko przyciemnić pokój i włączyć muzykę relaksacyjną. Pamiętaj, aby drzemka nie trwała dłużej niż pół godziny. W przeciwnym przypadku obudzisz się zmęczony, ponieważ wybudzisz się nie z fazy REM, tylko z fazy głębokiego snu.

Dla tych, którzy lubią wiedzieć więcej

Wyróżniamy aż 4 typy drzemki:

  • Nano–drzemka. Trwająca zaledwie kilka sekund, np. przysypiając podczas podróży.
  • Micro–drzemka. Podobnie jak we wcześniejszym przypadku, spontaniczne zaśnięcie, trwające jednak dłużej, bo od 2 do 5 minut.
  • Drzemka. Właściwa, trwająca około pół godziny, bardzo korzystna dla organizmu, regenerująca i niwelująca zmęczenie.
  • Drzemka leniwa. Przypomina normalne spanie, trwa ok. 50–90 minut, pozwala osiągnąć stadium REM.

Zdecydowanie polecamy drzemkę, dla zdrowia i regeneracji, oczywiście na dobrym materacu!

customer service software