Dlaczego powinno się spać w ciemności?

Nieraz zdarza nam się zasypiać w zupełnie innych warunkach niż te, które od tysiącleci podpowiada nam natura: w całkowitej ciemności. Nasz sen zakłócają rozmaite źródła światła: od monitora komputera czy telewizora, przez tablety i smartfony, aż po sztuczne (czasami zbyt intensywne) światła lampki nocnej. Niektórzy zasypiają nawet przy zapalonym świetle, które wpada do każdego zakątku pomieszczenia, w którym odpoczywamy. Jeżeli dochodzą do tego hałasy, nie dziwmy się, kiedy rano budzimy się zmęczeni i niewyspani. Dlaczego? Dowiesz się w artykule.

Melatonina

Najbardziej szkodliwie oddziałuje na nas sztuczne światło, mimo że ma niewyobrażalnie mniej mocy niż światło słoneczne, jest za to znacznie silniejsze niż światło, jakie dociera do nas od gwiazd czy Księżyca. W jaki sposób zagraża nam nienaturalne światło? Przede wszystkim uniemożliwia i hamuje produkcję melatoniny (wydzielanej w mózgu przez szyszynkę, aktywizującą się wraz ze zmniejszaniem się intensywności światła dziennego). Melatonina jest bardzo ważna dla ludzkiego organizmu – reguluje bowiem ciśnienie krwi, poziom glukozy, a także temperaturę ciała.

Kortyzol

Sztuczne światło podnosi poziom kortyzolu (hormonu współpracującego z nerwami wzrokowymi odpowiedzialnymi za reakcję organizmu na światło i ciemność). Nocą poziom kortyzolu powinien znacznie spadać, zatem sztuczne oświetlenie, wzmagając jego produkcję, prowadzi do wielu negatywnych skutków, m.in. problemu z regulacją poziomu tkanki tłuszczowej, spadku odporności czy niedoboru snu.

Co nam szkodzi?
Do późnych godzin nocnych, jeszcze przed samym snem (przy zgaszonym świetle) korzystamy z mobilnych urządzeń: tabletów, telefonów, smartfonów itp. Ich używanie na chwilę przed zaśnięciem skraca czas działania meletoniny nawet o 1,5 godziny!

Również światło z monitorów komputera, kiedy ktoś inny korzysta z tego urządzenia podczas naszego odpoczynku i emituje na nas sztuczne światło, zmniejsza wydzielanie melatoniny.

Zagrożone są również osoby pracujące regularnie na nocnych zmianach, mające skrajnie ograniczony dostęp do odpoczynku „w ciemności” (najczęściej śpią i odpoczywają w ciągu dnia).

Bardzo dobrym (i w efekcie zdrowym!) pomysłem jest zasłanianie okien (rolety, żaluzje, zasłony), uniemożliwiając tym samym wpadanie światła latarni ulicznych, migających szyldów sklepowych itd. do naszych sypialni.

Nocą nie bójmy się ciemności! W czasie spoczynku nasz organizm bardzo jej potrzebuje dla prawidłowej pracy i codziennego, zdrowego funkcjonowania. Aby w pełni korzystać ze zdrowotnych właściwości snu, nie zapominajmy o właściwie dobranym materacu, na którym odpoczynek zapewni nam komfort, wygodę i maksymalne odprężenie.

`;