Jak szybko zasnąć?

Coraz częściej zdarza się nam długi, męczący i aktywny dzień, natomiast na sen zostaje nam coraz mniej czasu. Do tego dochodzi stres, zabieganie, późne spożywanie ciężkich posiłków… Kiedy wieczorem udajemy się do sypialni, okazuje się, że nie możemy zasnąć i bezradnie przewracamy się  z boku na bok. Jak poradzić sobie z tym problemem i ułatwić szybkie zasypianie? Przedstawiamy Wam kilka wskazówek.

  1. Postaraj się wyznaczyć stałe godziny snu i przestrzegaj ich. Możliwe, że Twój zegar biologiczny został rozregulowany i ponownie trzeba doprowadzić do „do porządku”. Codziennie zasypianie i wstawanie w podobnych godzinach z pewnością oswoi nasz organizm i ułatwi mu zasypianie.
  2. Telewizor? Nie! Wielu osobom zdarza się zasypiać przed telewizorem. W efekcie wybudzają się późno w nocy i dopiero wtedy kierują się do sypialni. Bardzo często decydujemy się na odpoczynek z włączonym głośno telewizorem. Nawet jeśli uda nam się zasnąć, jakość snu znacznie spada, ze względu na docierające do nas bodźce słuchowe i wzrokowe (migające w pokoju światło).
  3. Unikaj ciężkich potraw i używek. Zarówno tłusta, wysokokaloryczna kolacja, jak i alkohol, mocna kawa czy herbata nie ułatwią spokojnego i szybkiego zasypiania.
  4. Dziennik obserwacji. Postaraj się poprowadzić przez kilka dni analizę swojego trybu życia i nawyków. Ułatwi to odnalezienie przyczyny zaburzeń szybkiego zasypiania.
  5. Zadbaj o swoją sypialnię. Pamiętaj, aby na kilkanaście minut przed snem odświeżyć pokój. Dobrze, aby temperatura była nieco niższa, ułatwia ona szybkie zasypianie. Bardzo istotny dla dobrego i spokojnego snu jest właściwy dobór materaca. Odpowiednia twardość i materiał, z którego jest wykonany to dwa czynniki decydujące o właściwym ułożeniu sylwetki podczas snu, a tym samym prawidłowym wypoczynku i regeneracji.
  6. Ciepła kąpiel przed snem. Relaksujący wypoczynek w wannie, zalecany z olejkami aromatycznymi, np. z lawendą, będzie dla organizmu wyraźnym sygnałem, że nadchodzi czas na sen.
  7. Ciepłe mleko lub ziołowe herbaty. Podniosą lekko temperaturę ciała oraz uspokoją i wyciszą organizm.

Stosowanie się po powyższej listy z pewnością ułatwi zasypianie i zdrowy sen. Przestrzeganie zasad właściwej higieny wypoczynku może stać się doskonałym zamiennikiem sięgania każdego wieczoru po leki nasenne.

`;